Polera en riktigt repig bil fin igen

Med bra utrustning och några timmars arbete kan du polera en repig billack fin igen. Det finns några få saker att tänka på när du polerar den riktigt repiga lacken, det viktigaste är att våga göra det. Polering av bilens lack ger inte bara en snygg bil, det leder också till att bilen är lättare att tvätta och kan hjälpa till att hålla rosten borta längre.

Många har den felaktiga fördomen att det inte går att få en riktigt sliten och repig lack att se bra ut igen. Ofta är det flera ytliga repor och en matt lack som ger en bil ett tråkigt utseende. Även repor och andra skador som är djupare går att få mindre synliga och därmed får bilen ett bättre helhetsintryck.

Se till att ha den utrustning som behövs redo innan du startar:

  • Oscillerande polermaskin
  • Blå ulltrissa
  • Blå polermedel
  • Gul skumtrissa
  • Gult polermedel
  • Keramisk torkduk
  • Clawpad tool


Här finns ett riktigt bra poleringskit!

Bilen repas av vanlig användning

Att bilen blir repig med tiden är inget konstigt, lacken skadas hela tiden, hur försiktiga vi än är, med underhåll minskar dock skadorna. Bilens lack skadas av tvättar, när någon går emot den, skräp på vägarna, stenskott och så klart när vi kör för nära något eller när någon annan kör för nära oss. Så länge reporna inte är så djupa att det inte finns någon lack kvar på plåten går det att snygga till utseendet och ge lacken ny lyster.

Lackskador som en polering kan hjälpa till att dölja:

  • Repor från tvätt
  • Stenskott
  • Lacklagningar
  • Glanslös och matt lack


Lyckas med polering med bra utrustning

Det är svårt att skada en lack genom att polera den, bilens lack är gjord för att klara stora påfrestningar. Genom att använda en oscillerande polermaskin, bra trissor och anpassade medel är det svårt att få det att gå fel.

Den oscillerande polermaskinen fördelar trycket bättre än en vanlig roterande maskin och risken för att bränna lacken blir näst intill obefintlig. Lägger du till en trissa av hög kvalité och ett anpassat medel är det inte bara svårt att göra fel, arbetet blir dessutom effektivt och roligt.

En dyrare polermaskin är oftast bättre balanserad och lättare att hålla stadigt, att polera lacken på en bil handlar inte om styrka utan om att låta maskinen göra arbetet. Många tror att en mindre maskin är bättre för den som är ovan att polera men det är inte nödvändigtvis så. Det som skiljer en mindre
maskin från den större är hur stor den oscillerande rörelsen är. Den mindre maskinen gör ett lika bra jobb som de som är lite större och dyrare, om än tar lite längre tid utföra samma jobb med.

Förbered för ett riktigt lyckat resultat

Förbered dagens arbete genom att se till att ha den utrustning som behövs. Maskin, el, trissor, polermedel och torkdukar är allt som behövs för att få en riktigt repig och matt lack att se riktigt bra ut.

Steg ett är sedan att tvätta bilen så att det inte finns damm och grus på bilen som kan fastna i trissan och repa bilen ytterligare och torka bilen ordentligt. För att få ett så bra resultat som möjligt är det bra att också ta bort plastdelar som nummerplåt och spolarvätskemunstycken. Får dessa sitta kvar går det inte att få resultatet snyggt runt dem utan lacken kommer fortsätta att se tråkig ut där. Jag lovar att det kommer sticka dig i ögonen. De extra minuterna i början gör poleringsarbetet snabbare och effektivare utöver att resultatet blir så mycket bättre.

mätta med polermedel

När trissan sitter centrerad på polermaskinen ska trissan mättas med polermedel. Ta rikligt med medel och sprid ut ett jämnt lager över hela trissan. Det enklaste sättet att fördela polermedlet är genom att använda den kniv som är i bakkant på Claw paden. Ta rikligt med medel så att trissan blir ordentligt mättad för att minska risken att den går torr.

Rugga nytt liv i en använd trissa

Har du använt ulltrissan tidigare och den fortfarande är fräsch behöver du rugga upp ytan innan du applicerar nytt polermedel. Effektivaste sättet att rugga nytt liv i en trissa är med hjälp av Claw paden, du håller helt enkelt taggarna mjukt mot trissan medan du kör maskinen i låg hastighet. På så sätt får du bort intorkat polermedel och ruggar upp ullen så att den är redo för användning igen. Sedan är det bara att mätta ytan med polermedel på samma sätt som med en ny trissa.

Fördela ut polermedlet i en lägre hastighet

För att fördela ut polermedlet på bilen ska du välja en lägre hastighet innan du höjer hastigheten för själva poleringsarbetet. Fördela medlet över en mindre yta som du kan bearbeta i ett svep, då riskerar du inte att missa en yta. När du har fördelat medlet över en lagom stor yta höjer du hastigheten på maskinen och låter den göra arbetet. Anpassa storleken på yta beroende på hur ytan ser ut. En plan yta som en huv kan du välja en större yta. På ytor med vinklar som en dörr eller runt hjulhusen brukar det vara enklare att dela upp arbetet i mindre delar. Testa dig fram till vad som passar dig bäst.

Fyll på med mer polermedel allt eftersom

Fyll på med mer polermedel efter behov så att trissan inte går torr, den ska inte kladda ihop men du ska se att det finns medel kvar när du förflyttar dig till ett nytt område. Är det för mycket medel i trissan kommer den inte att polera lacken effektivt. Om trissan börjar gå torrt för att det inte är tillräckligt med medel i den kan den orsaka nya små repor som du får polera bort.

Torka av dammet

När du känner dig nöjd med ett område är det bra att torka av området med en microfibertrasa. Genom att torka av den polerade ytan innan du går vidare till ett nytt område ser du om resultatet är tillfredställande.

Polera i trånga utrymmen

Dörrhandtag är ett ställe där det brukar bli rikligt med repor och de är svåra att komma åt att polera. Det finns en speciell trissa som är anpassad för dessa utrymmen som verkligen är att rekommendera. Men om du inte har möjlighet att skaffa en sådan går det att hjälpligt minska reporna genom att polera för hand. Det tar tid och blir inte riktigt lika bra som med en maskin, men det är värt att lägga tid där då det är en plats som syns väl.

Prioritera din tid och engagemang rätt

Om du har en begränsad tid att lägga på att polera din bils lack lägg majoriteten av tiden på den övre delen av sidorna, hela huven och bakluckan. Det är på dessa områden som blicken faller på först och det är där du kommer att se störst skillnad. För att få ett tillfredställande resultat behöver du polera hela bilen, men vid tidsbrist kan du välja att lägga lite mer på de mer synliga delarna. Tänk på att polering av bilen är mer än bara det visuella, det ger också lacken en längre livslängd och därmed rostskydd.

Steg två - finpolering

I steg två använder du en finare trissa och ett finare polermedel för att få en så repfri, blank och fin yta som möjligt. Efter att du har polerat hela bilen med ulltrissan och det blå polermedlet och känner dig nöjd är det dags att göra om allt med en finare trissa och polermedel. När du efterpolerar bilen med den gula skumtrissan och det gula polermedlet får du bort de sista små reporna och får bort den ”dimma” som ligger över lacken.

Med den gula uppsättningen arbetar du på samma sätt som med den blå:

  • Mätta trissan med polermedel
  • Sprid ut medlet på lacken i en låg hastighet på maskinen
  • Arbeta in medlet i en högre hastighet
  • Torka av allt eftersom
  • Fyll på trissan med medel vid behov

Tvätta av bilen

När hela bilen är polerad med blå och gul uppsättning polermedel återstår det att tvätta av allt damm och sätta tillbaka de delar som du tog bort innan du började polera. Nu kommer du att fullt ut kunna njuta av det arbete som du har lagt ner, en blank, len och skinande lack på din bil. Dessutom får den bättre egenskaper för att stöta bort vatten och smuts, vilket gör att den torkar fortare efter tvätt och inte blir lika skitig.

Polera inte rutor eller plast som inte är lackad

Plast som inte är lackad blir inte snyggare av att poleras på samma sätt som lackade ytor blir, det finns medel som får dassig och tråkig plast att bli snygg igen. Inte heller glas går att polera för att få bort små repor, tyvärr. Är rutan sliten och svår att se ut igenom är det bara att bita i det sura äpplet och byta till en ny.

Senaste från youtube